hondenlosloopgebiedpietersberg.punt.nl
In de pers / meningen
 
Het was hier even stil.
Onder dit logje nu een aantal artikelen en reacties die de laatste tijd her en der zijn verschenen in krant of op internet betreffende het hondenlosloopgebied.

Lees hier verder ...


Reacties

hondenlosloopgebiedpietersberg op 12-02-2012 18:57
 
 
De tekst gekopieerd:

" zaterdag, 04 februari 2012
Het smaakt nog zuur, maar er is een compromis over het losloopgebied op de Sint Pietersberg. Bedreigd heischraal gras krijgt een kans, de honden schuiven een stukje op. Voorzitter Jos Menten van de Gebete Hoond is ervan overtuigd: voor de honden maakt het niets uit.

Grassprietjes en bouviers
door Vikkie Bartholomeus

Bouviers Indy (9) en Boef (12) leggen zich aan de voeten van hun baas en la- ten relaxed hun krullen
aaien. Boef is hoogbejaard, klein en compact; een echte waakhond die op zijn laatste benen loopt maar zich zo nodig met woest geblaf laat gelden. De grijze Indy (vernoemd naar Indiana Jones) is groter, sierlijker en qua karakter meer een gezellige tutteleer die graag aandacht krijgt. Jos Menten houdt van de rust die bouviers uitstralen, hun leergierigheid, trouw aan hun baas. Hun imago van agressieve vechtersbazen klopt niet, vindt hij. Er zit helemaal niets kwaads in; het zijn geen opgewonden standjes, geen bijters. Ze zijn kalm en cool.

Voor deze rakkers heeft u het gedaan? „Inderdaad. Boef is nu iets te oud, maar ik kwam bijna dagelijks op de Sint Pietersberg. Ze kunnen er hun energie kwijt, flink rennen. Maar het belangrijkste vind ik nog dat er veel sociale contacten zijn met andere honden. Want een hond leert van andere honden hoe hij zich moet gedragen. De sociale contacten van de mensen vind ik, eerlijk gezegd, ondergeschikt. Ik vond het een goede zaak om te vechten voor dit gebied.”

Het is een taai gevecht geworden.
„We hadden vier doelen: het hondenlosloopgebied moest blijven, het moest dezelfde omvang hou- den, op de huidige plek en in de- zelfde vorm. Drie van die vier doelen hebben we gerealiseerd. We zijn op dezelfde plek gebleven, het blijft nagenoeg even groot, alleen de vorm wordt anders. En dat is achteraf gezien ook maar beter, want we wilden dat het gebied straks direct aan de nieuwe parkeerplaats zou grenzen.”

Omdat het losloopgebied voor luie, gemakzuchtige baasjes is?
„Ik zal niet ontkennen dat er mensen zijn die zo ongeveer in de auto blijven zitten, maar dat is een minderheid. Nee, het is om een praktische reden. Het eerste wat die honden doen als ze uitstappen, is hun behoefte. Want dat hebben ze in de auto opgehouden. En dan krijgt je dus een poep-en-plasspoor naar het losloopgebied, dat kan niet de bedoeling zijn.”

Er ligt nu een compromis, maar jullie zijn zelf de gebeten hond geworden.
„Het is op z’n zachts gezegd geen dankbare taak geweest. Er zijn drieduizend handtekeningen opgehaald voor behoud van het losloop- gebied. Dat zijn drieduizend meningen en je kunt het nooit voor al die mensen goed doen. We hebben zeker vervelende reacties gehad. En de indieners van het burgerinitiatief hebben ons als vijanden afgeschilderd. Dat is triest. Want we hadden samen sterk kunnen en moeten staan. De mensen van het burgerinitiatief waren niet bereid water bij de wijn te doen. Als we met die houding de gesprekken in waren gegaan, was er helemaal geen losloopgebied meer geweest.”

Toch wordt jullie verweten dat jullie te gemakkelijk overstag zijn gegaan.
„Dat is onzin. Het heeft niet voor niets anderhalf jaar geduurd. In het allereerste contact werd ons duidelijk gemaakt dat er eigenlijk niets te halen viel. Natuurmonumenten
had aanvankelijk een heel rigide opstelling, en kon ook niet anders. Zij moeten voldoen aan eisen die door het Rijk zijn opgelegd. Voor ons was het onbegrijpelijk waarom een bepaald grassprietje waar geen mens plezier van heeft, belangrijker is dan het plezier van een hoop Mestreechtenere. Het blijft toch uzze berg. Maar de mensen van Natuurmonumenten en de provincie spraken met evenveel passie over die grassprietjes, als wij over onze honden. Achteraf kunnen we Natuurmonumenten alleen maar bedanken dat ze met ons meegedacht hebben. Als zij zich strak aan de regels hadden gehouden, was het losloopgebied al lang weg geweest.”

Onderhandelen vergt strategie.
„Van een vriend krijg je meer gedaan dan van een vijand, dus we hebben een constructieve houding aangenomen. Gaandeweg krijg je begrip, ga je je verdiepen in het standpunt van de ander. Het is redelijk moeizaam geweest, we hebben heel hard gevochten, maar we hebben er veel extra’s uitgesleept.
 
Zoals?
„Verbeterde paden, poorten, invaliden parkeerplaatsen boven op de berg, extra bankjes, noem maar op. En er komt een klein losloopgebied voor kleine hondjes en loopse teven, want die wil je niet tussen de andere honden in hebben.”

Hoe kijk je terug op de hele zaak?
„Met een tweeledig gevoel. Enerzijds ben ik heel blij met het behaalde resultaat. Ik ben ook heel trots op de mensen die mee hebben gewerkt, er zijn echt bergen werk verzet. Anderzijds vind ik het heel jammer dat er met modder naar de Gebete Hoond wordt gegooid.”

Eigenlijk zijn er alleen maar verliezers. De Gebete Hoond is de gebeten hond, de indieners van het burgerinitiatief zijn gefrustreerd, Natuurmonumenten en gemeente hebben imagoschade opgelopen. „Niemand komt er beter uit, dat klopt. Maar voor de honden is dit compromis prima. Voor een hond maakt het niet uit waar hij loopt. Natuurlijk niet. Die kijkt alleen waar andere honden lopen. Als je voor het belang van je hond opkomt, maakt het niet uit waar het hart van het losloopgebied precies ligt. Wat voor de Gebete Hoond
van belang is, is dat we ons als stichting op de kaart hebben kunnen zetten. We zijn nu officiële gesprekspartner van de gemeente.”

Maastricht telt 9000 honden. Tijd voor serieus hondenbeleid?
„Inderdaad. Er valt nog veel te verbeteren. Wij willen bijvoorbeeld liever een aantal kwalitatief goede losloopplekken, dan honderden van die kleine ‘hondentoiletten’ die meer op poepplekken lijken. Wij betalen als hondenbezitters jaarlijks 900.000 euro aan belastinggeld, dan mogen op z’n minst de poepbakken geregeld geleegd worden en moeten er zakjes hangen. Bovendien heeft Maastricht een ontmoedigingsbeleid. Voor een eerste hond betaal je belasting, en voor een tweede hond betaal je meteen het dubbele! Verder willen we meedenken over het asiel en we zijn bezig met het losloopgebied bij de regenvijver in Amby, waar ze een fietspad dwars doorheen willen aanleggen. Er is nog heel veel te doen. Maastricht moet een meer hondvriendelijke stad worden.”
hondenlosloopgebiedpietersberg op 12-02-2012 19:00
Reacties:
 
jullie hebben je best gedaan en daar ben ik dankbaar voor, en inderdaad je kunt het toch nooit voor iedereen goeddoen, maar mijn viervoeter nouska de blonde bouvier is jullie heel dankbaar.
 
mooi artikel in de krant, wij steunen jullie, groetjes hilde en john gunther( camping)
 
"De sociale contacten van de mensen vind ik, eerlijk gezegd, ondergeschikt". Dat heb ik inderdaad gemerkt!
 
Jos jammer dat je je hebt laten meeslepen, Ik heb het gevoel dat je de gebete hond hebt gebruikt om je ego op te poetsen!
 
- Tonnie van Mulken
Er is een Stichting uit het aktiecomite gekomen die zou strijden voor het behoud van het huidige hondenlosloopgebied op de huidige plek (tenminste dat was de afspraak) Vanaf het moment van ons Burgerinitiatief hadden we samen sterk kunnen staan en er veel meer uit kunnen slepen. Maar de Stichting was in Mei dus al accoord met dit compromis. De Stichting had de tekening al heel lang in handen, maar wij zagen deze voor het eerst op 29-11 en bijna iedereen in de zaal in Heugem was zeer geschokt bij het zien van deze tekening!!
 
hondenlosloopgebiedpietersberg op 12-02-2012 19:06
Het komt dus nog wel in de Raadsvergadering!
 
Ja, maar het staat nog niet op de agenda, eerst moet de wethouder het plan voorleggen aan de gemeenteaad en dan komt het op de agenda, februari? maart? april? mei? Dus nog even afwachten!
 
Hahaha, dus beginnen in april zoals ze jou gezegd hadden zit er bijna zeker niet in.
Je wordt toch helemaal gek van al het gekonkel aaaaaaaarg
 
nee ze kunnen dus niet in april beginnen!!
 
Goed lezen dames, er staat: ter informatie. Zal het even uitleggen, dat betekend dat ze alleen maar op de hoogte worden gebracht. Tonnie als je had opgelet in de vorige raadsvergadering dan zou je dit weten. Stop eens met de mensen valse hoop te geven. Zorg dat je een leven krijgt.
 
Jos, en wanneer begint jouw cursus 'sociale omgang met andere mensen'? Lijkt me onontbeerlijk voor een voorzitter
 
Ik schrijf niets verkeerd, geef geen valse hoop, probeer geen mensen op te hitsen. Ben duidelijk en realistisch. Maar zal ondanks dat, nooit aan het sociale niveau van Tonnie kunnen tippen. Als je dat tenminste sociaal wilt noemen. Want als dat de standaard voor sociaal is, dan ben ik blij dat ik niet sociaal ben.
 
Je kunt heel veel dingen zeggen zonder denigrerend of respectloos te worden. Ik vergelijk je met niemand, het valt me alleen al een hele tijd op. Een voorzitter hoort dingen toch in goede banen te leiden en respectvol te zijn naar alle partijen?
 
Klopt, en ik behandel ze met hetzelfde respect waarmee zij de Stichting en mij persoonlijk mee behandelen.
 
Ik denk dat je dan een inschattingsfout hebt gemaakt
 
Zou kunnen, maar waarom dan weer zo'n bericht. Terwijl er duidelijk staat dat 'het definitieve plan ter informatie aan de raad wordt voorgelegd' duidelijker kan toch niet. En dan toch weer proberen mensen op te hitsen. Dat is respectloos naar alles wat in de vergadering is besproken. Ook staat er overduidelijk 'binnen de kaders' en toch gaan ze zelf plannen aan mensen voorleggen die daar niet aan voldoen. Houden zelfs een stemming. Weten dat het onmogelijk is maar toch een worst voorhouden. Dat is pas respectloos naar je achterban.
 
Kijk, nu discussieer je inhoudelijk en daar is niks mis mee. Ik doelde op jouw omgangsvormen. Je kunt iets zeggen en toch respectvol blijven. En niet een reactie naar Tonnie eindigen met 'zorg dat je een leven krijgt'. Met slechte omgangsvormen krijg je iedereen op de kast.
 
Ik vind dat helemaal geen slechte omgangsvorm, ik vind echt dat Tonnie een leven moet krijgen, en dat ook verdient. Ze moet niet blijven hangen in een onhaalbare zaak. Klaar is klaar. Dan moet je ook een keer kunnen zeggen: oké vanaf nu kijk ik weer naar voren. En zo bedoel ik het.
 
O dus je bedoelde het wél vriendelijk naar Tonnie toe? Zo klonk het niet. Dan zal ik een inschattingsfout hebben gemaakt ...
 
Ha ha wel mooie discussie! Moet kunnen. (-:
 
O, gelukkig, want ik heb Tonnie wel hoog zitten.            
hondenlosloopgebiedpietersberg op 12-02-2012 19:09
Tonnie van Mulken ik weet als geen ander dat je een heel rijk en goed gevuld leven hebt. Beste Jos, je was niet eens bij die raadsvergadering aanwezig! De gemeenteraad was absoluut niet gecharmeerd van de oplossingsrichting. De enigste die aangaf dat wij binnen de kaders moesten blijven was dhr. van Grootheest. Wij zaten in de vergadering van de werkgroep hondenlosloopgebied Sint Pietersberg namens de gemeenteraad en niet namens dhr. van Grootheest! En tijdens de vergadering deed jij ook veel moeite om ons alleen binnen de kaders te houden. Maar de achterban is niet blij met deze kaders! En ik blijf bij mijn standpunt dat de achterban pas 29 november heeft gezien wat die oplossingsrichting en is voor die tijd nooit geïnformeerd is welke hap er uit het hondenlosloopgebied zou verdwijnen. Ik zou ter illustratie hiervan hier wel een link naar jullie site willen zetten, maar die hebben jullie zelf opgedoekt, zodat het ook niet meer terug te vinden op jullie site. Van meet af aan is openheid naar de achterban hetgeen geweest waar we keer op keer om gevraagd hebben. En niet om pardoes door een door jullie goed bevonden fait accompli te staan. Vandaar dat wij de achterban ook andere alternatieven hebben aangeboden. En voor de goede orde, wij hebben jullie oplossingsrichting toegevoegd aan het lijstje. En er duidelijk bij vermeld dat een van de nadelen van onze voorstellen was dat de overige partijen er zich niet in zouden kunnen vinden. Misschien overbodig, maar toch, ook ik heb een goed en rijk gevuld leven, dus maak je geen zorgen.
 
Jacqueline,helemaal mee eens,dat het niet veel zal helpen..........moest het effe kwijt,jullie hebben zo hard geknokt!Chapeau!
 
Volgende keer toch maar beter kijken Jacqueline. Want ik zat gewoon op de publieke tribune. Ik kan je ook nog de informatie sturen dat vorig jaar Mei definitief de hap er uit ging en iedereen daarover geïnformeerd was. Maar jullie hadden ons als vijand nodig om zelf sympathie van de mensen te kunnen krijgen. Ik ben er van overtuigd dat we het beste er uit hebben gesleept. En dat we met jullie instelling alles kwijt waren geraakt. Onze onderhandelingstactiek heeft gewerkt, en die van jullie heeft niets opgeleverd. En dat is triest want het BI heeft de gemeenschap veel geld gekost. En geen resultaat opgeleverd. Denk maar aan extra raadsvergaderingen, inhuren stadsadvocaat etcetera.
Ik heb Tonnie en jou in de vergadering aangeboden om samen te praten en gevraagd me anders de dag erna te bellen. Maar geen telefoontje gehad. Wel op internet de boel afzeiken. Ik wordt daar zo moe van, en het ergste vind ik nog dat er mensen zijn(gelukkig maar een paar) die jullie verhalen geloven.
 
ik heb de hele vergadering op band staan (de notuliste ook) en over samen praten en de dag erna bellen is niets gezegd!! En afzeiken op internet doen wij niet!
 
Jos, ik snap heel veel niet. Waar komt deze vloed van informatie en communicatie van jouw kant via krant en sociale media bijvoorbeeld ineens vandaan? Het afgelopen jaar heb jij, heeft stichting de Gebete Hoond, categorisch alle communicatie afgehouden. Meerdere mensen die mede aan het begin stonden van het actiegebeuren hebben veel gedaan om te proberen toch nog samen met de bestuursleden van de stichting een positieve invloed te hebben op het onderhandelingsproces. Maar de deur van jullie vieren bleef keihard dicht.

Mijn verwondering was heel groot toen ik in de krant las dat jij nu zegt 'Want we hadden samen sterk kunnen en moeten staan'. Alle aan jullie aangeboden informatie en argumenten, de achterban die gemobiliseerd is via weblog, facebook en twitter, de politici en mensen van buurtplatforms die actief met ons en jullie mee wilden denken, de juristen die zich aanboden, daar hebben jullie niets mee gedaan. De mogelijkheden van protest via sbs! Op alle argumenten van Natuurmonumenten [en gemeente en provincie] hadden jullie antwoorden kunnen geven als jullie de informatie hadden gehad die voornamelijk Tonnie bij elkaar heeft gesprokkeld. En dat was veel! Ik ben ervan overtuigd dat jullie nog niet eens weten wat het verschil is tussen heischraal grasland en kalkgrasland. Weet ik ook niet, maar Jacqueline en Tonnie weten het wél en hebben alle argumenten die ze nodig hebben om NM er uit te lullen. Dat zat allemaal in het burgerinitiatief en de bijhorende presentaties.

Jullie stemden in toen er een -ontoereikend- plan werd aangeboden. Ongelofelijk .......
Op jullie website werd laatst vermeld dat er enkel binnen de kaders zou worden gepraat - die de wethouder in een opmerking achteraf had benoemd maar die verder totaal geen rechtvaardiging hadden. Hielden jullie liever de relaties met de wethouder goed dan die met de hondenbezitters op de berg?
Ik snap de mail niet die Kristien heeft gestuurd aan de gemeenteraad. Waarin de mensen achter het burgerinitiatief beschreven werden als alleen-maar-emotioneel en geen-achterban-hebbend. Juist op dat moment hadden we samen sterk moeten staan! We hadden er zoveel méér uit kunnen slepen als we -samen met het buurtplatform- onze poot stijf hadden gehouden.

Wat is er gebeurd met de doelstelling die op jullie website staat??? Waarom hebben jullie genoegen genomen met minder? Ik dacht dat jullie je tanden gingen laten zien??

Jullie hebben mijn hoop en verwachtingen niet waargemaakt. Ook ik heb veel moeite en tijd in dit hele gebeuren gestopt. De meeste handtekeningen - waar jullie je bestaansrecht vandaan halen- zijn door mij zelf opgehaald. Ik onderhield alle contacten met betreffende dierenartsen, winkels. Jammer dat ze van de door mij beloofde strijdlust .. bij jullie weinig terug hebben gezien.

Het begon allemaal zo mooi. Op die verbroederende avond bij de Bookvink.
De angst dat een stichting een niet-democratisch vehikel kon worden is op die avond trouwens al geuit. Maar we gingen er met zijn allen vanuit dat onze neuzen dezelfde kant op stonden en dat het wel goed zou komen.

............

En dan roep je nu op facebook onaardige dingen terwijl wij gewoon -op de berg- aanspreekbaar zijn. Waarom was er niet al die tijd contact mogelijk? Waarom moet het nu zo op de spits gedreven worden waar iedereen mee kan lezen? Wij hebben en plein public juist zoveel mogelijk de stichting uit de wind gehouden. Wij hebben zoveel mogelijk geprobeerd op het doel te spelen, op de bal. Niet op de mannetjes.

'Wij' hebben nooit op willen hitsen. We wilden knokken om er het uiterste uit te halen.
 
Yvonne je slaat de spijker op de plank!!
 
Nog een aanvulling voor Jos. [Er zullen er nog wel meer komen]
Hoe onbegrijpelijk dat zowat de hele gementeraad het plan voor het losloopgebied ontoereikend vindt en daar zelfs een amendement voor in het leven roept. En dat de stichting die voor behoud van het losloopgebied zou moeten strijden!!! dit niet met beide handen aangrijpt om er een beter resultaat uit te slepen. Sterker, ze geven voor het betreffende gesprek al op hun website aan dat over een voor het losloopgebied beter plan gewoon niet gepraat gaat worden.
.......................... ................
???????????
 
Vrijheid/gelijkheid/ broederschap & Galgos -> het paspoort van Von B.  
hondenlosloopgebiedpietersberg op 12-02-2012 19:22
De burger heeft dus altijd het nakijken, kijk maar naar dat Transferium dat bijna niemand wil en de verandering van het hondenlosloopgebied, gewoon door de strot geduwd door NM, Gemeente en Provincie en Stichting Gebete Hoond!
 
Je hebt gelijk . Wat zullen we nog allemaal te slikken krijgen ???
 
De wethouder gaf zelf toe dat het geen democratisch proces was! (staat op band)  
 
 
 
 
Stelling van de week in de Ster:
" Inspraak is een wassen neus"
 
- Carla Van de Pavert De hondeneigenaar zal altijd wel de gebeten hond blijven.
Wie hondenbelasting betaald krijgt niet eens inspraak !
 
- Diana Hedrick mischien tijd om een intiatief om de algemeen honden losloopgebieden (platselijk in de buurt) aan de orde te stellen?
 
- Von Nie Bestemmingsplan St Pietersberg: zowat 300 bezwaarschriften!! en velen daarvan gingen over [tegen] het nieuw te bouwen transferium. Maar transferium gaat gewoon door :/
 
- Stan Geraedts Oud nieuws, hahaha, puur voor de vorm die inspraak, maar voor je eigen waard ete behouden laat je dan maar weer iets horen.
 
- Ser Wijenbergh volledig met die stelling eens. En dan zeker niet alleen voor de perikelen rondom het hondenlosloopgebied. Te denken valt aan: "Filter de Tunnel", "Tunnel trace", "plastic bierglazen", "Vervoer Op Maat" etc etc
 
- Sylphia van Odenhoven Precies wat je zegt !
 
- Jacqueline Postmes Om maar te zwijgen over het transferium op de berg, wat een aanfluiting
 
     
[ geplaatst in de Ster van 10-02-2012]
 
"We hebben onderhandeld met het mes op de keel. Het was slikken of stikken." Zie hier verwoord het democratisch gehalte van de gemeente Maastricht aangaande het nieuw aan te leggen design transferium en het Hondenlosloopgebied!
M. van Anrooij, Maastricht "
hondenlosloopgebiedpietersberg op 12-02-2012 19:24
 


In de Limburger van 12-02, tekst gekopieerd:
 
" Ondankbare honden

Hondenbezitters laten al jaren hun hond uit in de tuin van een ander. Als die ander er niets van zegt, ga je het vanzelf normaal vinden dat jouw viervoeter zijn behoefte doet op het terrein van de buurman. Gewoon- terecht wordt zoiets ook wel genoemd. En als die buurman er eindelijk iets van zegt, omdat hij plannen heeft met zijn tuin, gaan die baasjes verontwaardigd op hun achterste poten staan.
Ik heb het hier natuurlijk over het hondenlosloopgebied op de Sint Pietersberg. Afgelopen week kwam er na ruim een jaar overleg tussen belanghebbenden een compromis uit de bus.
Eigenaar van de berg, Natuurmonumenten, wil een deel van het hondenuitlaatterrein bestemmen voor grasland. Dat is onderdeel van de Natura 2000 doelstelling die indertijd is overeengekomen met de overheid.
Toen het plan de hondenbezitters ter ore kwam, begonnen ze spontaan te blaffen. Er vormden zich drie roedels die zich faliekant tegen het plan keerden. Zo ontstond stichting de Gebete Hoond die belangen van honden en hun baasjes op de berg verdedigde. Dat ging anderen niet ver genoeg. Zij haalden 3000 handtekeningen op om via een burgerinitiatief het behoud van de hondenuitlaat af te dwingen. Ook het buurtplatform van het aanpalende Sint Pieter koos de kant van het burgerinitiatief in de strijd voor de hondjes.
De gemeenteraad, waarin ook enkele baasjes zich roerden, gaf de gemeente opdracht het brandje tussen Natuurmonumenten en de hondenkennel te blussen met een voor alle partijen acceptabele oplossing: het huidige hondenuitlaatgebied wordt iets kleiner. Daar staat tègenover dat er een nieuw plekje komt voor de kleine keffertjes, pal naast het nog te bouwen parkeerterrein, zodat de beestjes zo vanuit de auto hun behoefte kunnen doen. Zo gaat dat in een democratie. Daarbij was Natuurmonumenten sportief door mee te denken met de hondenbezitters.
En de hondenbezitters? Stichting de Gebete Hoond beseft dat je water bij de wijn moet doen en kiest eieren voor zijn geld. Buurtplatform Sint Pieter legde zich tandenknarsend neer bij het·compromis.
Het burgerinitiatief weigerde de uitkomst te aanvaarden. Als een stel ondankbare honden bleven ze vervaarlijk vals blaffen. Ze wanen zich het middelpunt van het· universum met hun halsstarrige houding deze oplossing te accepteren. Beseffen ze wel dat er ook mensen zijn die niet zo van honden houden als zij? Ze hebben blijkbaar schijt aan democratische besluiten. Schijt? Juist ja, hondenpoep. Het burgerinitiatief zou zich eens wat bescheidener (lees: realistischer) moeten opstellen en zich verder koest te houden. Zo niet, dan is muilkorven van deze pitbulls nog niet zo'n gek idee.

Sjak Planthof "
hondenlosloopgebiedpietersberg op 12-02-2012 19:26
Reacties op 'ondankbare honden' :
 
deze meneer houd nog niet eens van zich zelf dat merk je meteen aan het geschreven stul
Toevalllig heeft 'n vriendin van me 'n pitbull daar kun je op gaan staan dan doet hij je nog niks,ikzelf heb jammergenoeg geen hond omdat ik 'n poes van 17 jr. heb en woon op het moment ook niet in Maastricht,maar wat zijn de democraten wat erg rechts geworden wil niet ultra zeggen maar als je nog niet van 'n beest kunt houden doe je dat dan wel met 'n persoon ik betwijfel dit ten zeerste!!! M.J.
  • een tuin van je buurman? de natuur is nog steeds van ons allen en het wordt opgeëist omdat natuur monumenten een idee krijgt. en ben het eens met soraya ! iemand die het allemaal kan uitleggen maar hij kan zich niet in een ander plaatsen. Jammer zo een mensen dit is nu wat de wereld een stuk minder leuk maakt.

  • zullen we zeggen hij weet niet beter!

  • Maria José van Hees
    Frank je schiet echt in de roos!!!Wat 'n l.............!!!!!!!!

  • Tonnie van Mulken
    Die "tuin" hebben we 15 jaar geleden gekregen van NM omdat de honden niet meer vrij over de berg mochten lopen van Natuurmonumenten (alleen aangelijnd). Als dank kregen we ook nog een pichknickbank cadeau van NM die staat midden in het hart op het plateau. NM heeft de berg voor 1 gulden gekregen met alle publiek maatschappelijke verantwoordelijkheid erbij. Dus ook dit hondenlosloopgebied. De berg is verder nog groot genoeg voor natuurliefhebbers en omdat de hondenbezitters hun honden hier op een mooi overzichtelijk plateau kunnen laten spelen en rennen hebben de wandelaars, natuurgenieters en mensen die niet van honden houden geen last hiervan omdat de honden zich binnen een hekwerk bevinden. Iedereen blij, dat is pas democratie!!

  • Irmgard Luijcks
    belachelijk stuk

  • Von Nie
    Volgens deze journalist -die hier zijn mening verkondigt- mogen mensen die hun mening verkondigen gemuilkorfd worden. Oepsssss.

  • Von Nie
    De gemeenteraad van Maastrich was zowat unaniem van mening dat het compromisplan ontoereikend was [en riep daarom zelfs een amendement in het leven].
    Maar de gemeenteraad moet misschien ook maar gemuilkorfd worden :)

  • Karishma Noahpamuk
    ja zon vent ga je vanzelf van grommen als ik die tegen kom moet je me echt muilkorven, iemand die niet van dieren houdt, houdt ook niet van mensen

  • Tim van den Brink
    Wat un mongool!!! Waar is zijn voortuin? Die 2 van mij kunnen aardige hopen draaien!!!! Hahhaha

  • Tonnie van Mulken
    Wie (zit achter dit verhaal) zou ons en de gemeenteraad dan muilkorven??

  • Karishma Noahpamuk
    sjak die een hof vol planten heeft en heet en dus alleen maar van planten houd

  • Hans Vi
    @frank van den borne: nee, hij was een beetje dom; hahaha!

  • Ronald Ganzevles
    Een meneer die heel graag poepwoorden wil gebruiken in zijn stukje. Ik denk dat hij niet goed beseft waar hij het over heeft.Zou hij ooit wel eens op de berg zijn geweest? denk ut niet

  • Tonnie van Mulken
    ‎@Ronald, hij zit misschien nu pas in de poepfase!!

  • Didier Telders
    Zak Planthof noemt zich journalist? Haha, wat een lachertje.

  • Hans Vi
    deze meneer, is het prototype van "hondenhater". wellicht zal mijnheer zich dan ook ergeren aan spelende kinderen buiten? het is erg, dat zulke onverdraagzame mensen hier rondlopen; zij zijn het, die de maatschappij verzieken!

  • Frank Koekebacker
    Is toch best zielig als je Planthof heet, je zelf journalist noemt en op deze leeftijd nog steeds niet verder gekomen bent dan in het plaatselijk suffertje flut stukjes te moeten schrijven .

  • Joke Sennajoey
    muilkorf past hem het beste met zo een grote mond !!!!

  • Linda Matthijs
    een jounalist?? een vuile klootzak ja.

  • Frank Koekebacker
    Immers meer dan het plaatselijk suffertje kun je al die flut-krantjes toch niet noemen, ik ken geen serieus iemand die ze leest.

  • Hondenlosloopgebied Sint Pietersberg
    Oeps, zullen we proberen het netjes te houden?
    Aub niet schelden. Je kunt veel zeggen en toch respectvol blijven. Ieder zijn mening hè.

  • Jacqueline Postmes
    hoe ontzettend onprofessioneel van deze auteur en hoe kortzichtig. wat een flauwe zeil.ik wordt hier dus echt niet goed van

  • Hildegard Nin Brydenbach
    die persoon vergeet blijkbaar dat er al zoveel plaatsen zijn (gemaakt door mensen als hij die niet van honden houden) waar onze honden verboden zijn ... ze worden bijna nergens meer geduld, en indien wel, áán de leiband ... het zijn wél honden hoor ... die hebben ook behoefte om eens flink te rennen. En schimp niet op de pitbull om je nonsens kracht bij te zetten :-(

  • Von Nie
    Ik ken pitbulls (honden) die nog wilder worden van een muilkorf

  • Ruud Voncken
    De ster? Is toch dat blad waar beginnende journalisten hun stage mogen lopen. En zonder onderzoek of kennis van zaken meteen menen hun mening te moeten ventileren. !!! Morgen wordt oud papier opgehaald, daar doet dit blad het goed.

  • Karishma Noahpamuk
    je kunt hem ook gebruilen om je pup, op te laten ontlasten hahaha

  • Jef Bruin
    Deze journalist, die ogenschijnlijk democratie zo hoog in het vaandel heeft staan en gaarne gebruik maakt van zijn recht op vrijheid van pers heeft blijkbaar lak aan de vrijheid van meningsuiting. Een fundamenteel recht van democratie waar hij blijkbaar ‘schijt’ aan heeft. Het recht om het ergens niet mee eens te zijn……..het recht om tijdens een stemming over iets te mogen zeggen; nee, hier kan ik mij niet in vinden. Voor dat scenario heeft meneer de muilkorf al klaar hangen. Maar laten we vooral niet vergeten; vaak en ook in dit geval zegt het geschrevene meer over de schrijver dan degene waar hij over schrijft!!
  • Tonnie van Mulken
    @Jef, dat heb je heel mooi verwoord!
  • Ser Wijenbergh
    is dat blad eigenlijk op te zeggen? Iets in de trend van: "geacht management van weekblad De ster. Nav een tamelijk onbetamelijk en onbeschoft artikel (dd 10-22-2012) van uw verslaggever dhr Planthof, over de " democratische" perikelen rondom het hondenlosloop gebied sint Pietersberg, verzoek ik u beleefd doch dringend uw wekelijks verschijnend blaadje niet meer bij mij op de deurmat te laten glijden. Wij beschouwen uw blad als een oneigenlijk misbruik van natuurlijke grondstoffen, die beter voor meer zinnige commentaren en artikelen aangewend kunnen worden. Gelieve uw bezorgers te instrueren hoe deze kelk van bittere en onbehoorlijke journalistiek aan mijn deur voorbij te laten gaan. m_vr_gr....."

  • Anneke Coenen
    Ikke wil er ook effe bij komen . Lieve Frank K. en al mijn andere vrienden ; ik lees De Ster wel graag omdat er ook weer vaker (voor mij) leuke dingen instaan . Eigenlijk is het ook wel 'n ''flutkrantje'' , maar aan de andere kant , je bent er ook wel snel doorheen . Maar ieder z'n mening natuurlijk . Maar wat ik ook nog even kwijt wil ; heeft NM. daar maar symb. èèn gulden voor betaald ? Dan zouden ze toch eigenlijk 'n veel kleiner bekje moeten opzetten ? Maar wat ik ineens mis , ik kan deze stukjes niet meer downloaden . Weet iemand van jullie misschien hoe ik dat nu kan bewaren ? Ik heb niet echt veel verstand van dit medium .

  • Von Nie
    Met de Ster vind ik niet zoveel mis [voor een weekkrantje]. Als het al in mn bus ligt hehe.
    En tja, deze man heeft recht op zijn mening. Maar ik ben blij dat veel mensen het niet met hem eens zijn.
    Belangrijke graadmeter vind ik in deze de gemeenteraad. Als er vanuit de politiek mensen niet zo duidelijk achter het losloopgebied zouden staan zou het protest al veel eerder gedoofd zijn.
  • Maria José van Hees
    Dus als ik het goed begrijp,is er binnenkort nergens meer zo'n mooi losloopgebied?Maastricht wordt echt steeds erger!Pffffff...
  • Charissa Buekenberghs
    Amaai!! Dat is ook niet direct een objectief artikel :s! WOW seg!
hondenlosloopgebiedpietersberg op 12-02-2012 19:33
Het is maar een redactioneel stuk, dus een privemening, en bovendien nog van het soort waar de honden geen brood van lusten... Hier komt geen journalistiek aan te pas. Anders had hij aan hoor en wederhoor moeten doen... Stel je voor!
 
Zo'n journalist Sjak Planthof (ondergetekende van het stukje) moet dus eerst zijn geschiedenislesje leren voordat hij onder druk van de heersende klasse ons voorwouwelt. Zo'n menneke is dus topgevaarlijk voor het democratische proces - voor zover daar nog sprake van is.
 
Is dat geen functie-eis om journalist te kunnen worden ? Slecht geïnformeerd zijn en géén empathie hebben met welk onderwerp dan ook ? Hij had natuurlijk ook manager kunnen worden ... die worden ook nooit gehinderd door kennis ..
 
De haren gingen me recht overeind staan toen ik dit onder ogen kreeg. Hij mag zijn mening hebben, maar ik ook wat een blaaskaak!!!!   
marleen op 12-02-2012 19:47
Aan de redactie van de Ster:
 
Een goed journalist kenmerkt zich door de volgende eigenschappen: hij/zij is a) goed gedocumenteerd en b) objectief. In zijn artikel ‘Ondankbare honden’  in de Ster die vandaag, 12 februari 2012 in de bus stak, geeft de heer Sjak Planthof er duidelijk blijk  van niet te beschikken over beide, maar riooljournalistiek te bedrijven. Vraag blijft op wiens instigatie hij dit stuk geschreven heeft en waar de foutieve berichtgeving  vandaan komt. Immers de indieners van het burgerinitiatief zijn middels een amendement door de gemeenteraad zèlf aan de onderhandelingen toegevoegd om het proces democratischer te laten verlopen.  Hen (en indirect dus ook de gemeenteraad)  vergelijken met pittbulls die gemuilkorfd dienen te worden gaat alle fatsoensnormen te buiten en toont tevens aan dat uw boulevard journalist niet begrijpt wat het woord democratie werkelijk inhoudt. Hij, die gebruik maakt van zijn democratisch recht op persvrijheid, zegt immers hen die aangeven zich ergens niet in te kunnen vinden te willen muilkorven!?  In plaats van zijn pen in giftige inkt te dopen zou hij zich beter eerst correct hebben laten informeren  om daarna alsnog een cursus beschavingsleer te volgen want die heeft hij kennelijk  hard nodig.  Het feit dat uw redactie dit artikel plaatst is stuitend en geeft haarfijn aan waarom u het niveau van goedkoop, zieltogend weekfrommeltje wel nooit zult ontstijgen.

Te uwer informatie:  In het hele proces over hondenlosloopgebied dan wel transferium werden de tegenstanders noch serieus genomen noch gehoord. Zij werden slechts geïnformeerd over een fait accompli en als onmondige burgers aan de kant gezet . Schijn democratie in optima forma!

Pietje op 13-02-2012 15:55
Wat een agressie staat hier allemaal, terwijl de meneer van de STER wel de waarheid schrijft. Ja en die komt hard aan. Leer d'r maar mee omgaan zou ik zo zeggen.
marleen op 13-02-2012 17:39
Arm Pietje (als dat alje echte naam is!). Kennelijk niet begenadigd met enig onderscheidingsvermogen. Als je het verschil niet weet te maken tussen agressie en dat wat de bijl is aan de wortels van onze democratie, kun je beter in Pakistan gaan wonen!
Pietje op 14-02-2012 15:44
Volgens mij ben jij een hele intelligente vrouw Marleen. Dat kun je opmaken uit al je opmerkingen. Ha ha Wist je trouwens dat in Pakistan de hond als een lekkernij op het menu staat? Hier lijkt hij wel een heilige koe! Zo veel ophef over een stukje grond wat niet eens van jullie is. Zonder respect naar de grondeigenaar. Als ik eigenaar zou zijn zou ik niet eens onderhandelen. Gewoon oprotten en die beesten,in je eigen tuin laten schijten. Groet Pietje
op 15-02-2012 19:58
Beste Pietje, zoals al hiervoor gemeldt is, als het uberhaupt je eigen naam is. Kots jij maar in je eigen tuin, dan hebben wij er ook geen last van.
 
Groetjes, Jim
 
 
op 15-02-2012 20:05
Dit artikel is in één woord mensonwaardig. Dat je zo over je medemens praat. Over discriminatie (=onderscheid maken) gesproken. De beste vriend van de mens wordt gediscrimineerd, terwijl ze zo veel vreugde en liefde geven, zelfs als ze mishandeld worden blijven ze nog vriendelijk.
 
Aan natuurmonumenten wil ik nog melden. Wordt eens wakker. Alles in de natuur evalueerd. Als wij dit niet waren leefde wij nog als neandertalers. Jullie gedragen je als dementerende mensen die leven ook altijd in het verleden en niet inhet heden of de toekomst.
 
Groet, Anita
Jacqueline op 16-02-2012 13:05
Zo te lezen Pietje heb jij je tuin voor 1 gulden gekocht. Krijg je vette subsidies als de goede plantjes erin groeien. Als je nog meer uitleg nodig hebt….. De gronden waren collectieve gebieden. Hebben wij allemaal voor betaald. Voor 1 gulden zijn ze verkocht. Als de goede plantjes erin groeien worden er vette subsidies uitgekeerd. Maar volgens jou is het hun tuin. Maar ik moet je in een ding wel gelijk geven. Het is inderdaad een tuin, want met natuur heeft het niets te maken!!!!!!!!
Verder hebben de mensen gereageerd op de onbetamelijke stijl van het artikel van dhr. Planthof, die zijn tuin blijkbaar ook voor 1 gulden heeft gekocht. Zijn artikel staat bol met foutieve informatie en grove taal. Verder heeft hij ook nog lak aan democratie, want als je het er niet meeeens bent moet de muilkorf ter hand genomen worden. Als mensen fel reageren komt dat omdat dhr. Planthof de toon met zijn artikel zelf zo gezet heeft!!
Frans de Bats op 18-02-2012 23:21
Hebben via via vernomen dat agressieve Pietje [malle Pietje] feitelijk Planthof de flutjournalist van de Ster is. Met zijn stukje over de berg en het commentaar daarop heeft Planthof te horen gekregen dat dit eens maar nooit weer is. Toch zielig dat iemand niet verder komt dan het plaatselijk suffertje en dan ook nog "undecover" moet gaan als Pietje.... De Pietje berichten hebben hetzelfde IP-Nummer als de Planthof mailtjes !!!! Wat een stommerik. Verder iedereen een fijne [berg]-dag gewenst en laat je berg niet pikken een gulden !!!!!!!!
Joske op 18-02-2012 23:38
Pietje is een ouw kut, misschien wel die Limbo Journalist, zou kunnen ja ..... Joske
hondenlosloopgebiedpietersberg op 19-02-2012 13:45
Reacties in de Ster op het stuk 'Ondankbare honden' door Sjak Planthof:
 
" Losloopgebied (1)

Als uw journalist, Sjak Planthof, van mening is dat hij zich zo onbetamelijk over ons, de indieners van het burgerinitiatief, mag uitlaten, had hij toch minimaal juiste feiten moeten vernoemen in zijn artikel. Voorts zijn wij zeer verbaasd over het feit dat het blijkbaar geen enkel probleem voor de Ster is, dat dit soort uitlatingen gepubliceerd worden. Ongeacht wat iemand ergens van vindt, is de uitlating dat iemand gemuilkorfd dient te worden geen stijl. Een excuus in de volgende editie van de Ster zou zeer zeker op zijn plaats zijn.

Tonnie van Mulken en Jacqueline Braun

= = =

Losloopgebied (2)

Een goed journalist merkt zich door de volgende eigenschappen: hij/zij is a) goed gedocumenteerd en b) objectief. In zijn artikel 'Ondankbare honden' in de Ster die vandaag, 12 februari 2012 in de bus stak, geeft de heer Sjak Planthof er duidelijk blijk van niet te beschikken over beide,maar riooljournalistiek te bedrijven. Vraag blijft op wiens instigatie hij dit stuk geschreven heeft en waar de foutieve berichtgeving vandaan komt. Immers de indieners van het burgerinitiatief zijn middels een amendement door de gemeenteraad zèlf aan de onderhandelingen toegevoegd om het proces democratischer te laten verlopen. Hen (en indirect dus ook de gemeenteraad) vergelijken met pittbulls die gemuilkorfd dienen te worden gaat alle fatsoensnormen te buiten en toont tevens aan dat uw boulevard journalist niet begrijpt wat het woord democratie werkelijk inhoudt. Hij die gebruik maakt van zijn democratisch recht op persvrijheid, zegt immers hen die aangeven zich ergens niet in te kunnen vinden te willen muilkorven!? In plaats van zijn pen in giftige inkt te dopen zou hij zich beter eerst correct hebben laten informeren om daarna alsnog een cursus beschavingsleer te volgen want die heeft hij kennelijk hard nodig. Het feit dat uw redactie dit artikel plaatst is stuitend en geeft haarfijn aan waarom u het niveau van goedkoop, zieltogend weekfrommeltje wel nooit zult ontstijgen.
Te uwer informatie: In het hele proces over hondenlosloopgebied dan wel transferium werden de tegenstanders noch serieus genomen noch gehoord. Zij werden slechts geïnformeerd over een fait accompli en als onmondige burgers aan de kant gezet. Schijn democratie in optima forma!

M. van Anrooij, Maastricht
 
= = =
 
Losloopgebied (3)
Als schrijver Sjak Planthof in zijn jeugd eens wat vake naar de Sint Pietersberg was geweest om te spelen, voetballen, speurtochten, verjaardag partijtjes, tenten opbouwen, ect, ect... dan had zijn redactioneel stukje een hele andere titel gehad dan 'Ondankbare hon­den'. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij als kind zijnde nooit hebt geleerd om van dieren te genieten en te houden, of hij is als kind "gebeten" door een hond. En dat is jammer, vooral voorzijn kinderen want die komen zo iets tekort in hun opvoeding.
Ron Duckers, Maastricht
= = =
Losloopgebied (4)
De hele Pietersberg staat vol plantjes, gras en grassoorten. Voor een paar sprietjes die elders evengoed staan,gaan we nu hemel en aarde bewegen en ruziën en honden-geblaf en -­ gepoep naast een restaurant en bijna in tuinen van bewoners plaatsen! Heel veel onnodig geld weer extra uitgeven en een toeristen-pad naar de grotingang vernietigen. Ik ben geen hondenliefhebber, geen hon­denhater, maar dit gedrag is gewoon mensonvriendelijk.
Natuurmonumenten: wat is dat en wie zijn dat? Betaald doór en in dienst oftewel aan de leiband van de provincie en rijk, jagen ze op veel plaatsen mensen weg die van de natuur willen genieten. Het gedrag dat nu aan dag werd en wordt gelegd is gewoon werk van Arrogante kwasten die zich als hele piet willen manifesteren. Verder gaat dit nergens over.  Hiermee willen we niet zeggen dat die geen enkel goed werk doen. Maar er moet wel plek overblijven waar mensen en kinderen kunnen vertoeven en spelen. We hopen en vertrouwen er dan ook op dat allen, net zoals ondergetekende, lidmaatschappen opzeggen van dit soort instellingen. Zoals natuurmonumenten en daaraan gelieerde organisaties en groepen. Het zijn door de overheid in het leven geroepen zogenaamde private instellingen, verenigingen en stichtingen, maar in wezen gewoon verknipte overheid.
Super voorbeeld van zoiets is b.v. ook Waterschap Roer en Overmaas. Dit instituut is eigenlijk gewoon: onderdeel van Provinciale waterstaat. Doet heel goed en mooi werk. Maar onder het mom van de nieuwe naam, kan een directeur jaarlijks meer mee naar huis nemen dan het dubbele van de Balkenende-norm. Vragen wij ons af, wat neemt de directie van Natuurmonumenten mee naar huis? Alle mensen betalen belastingen (gemeente-, provincie-, rijks-belastingen en dragen zodoende al ongewild bij aan dit alles. Er kan dus nog veel bezuinigd worden, maar dan wel op de juiste plaatsen.
Lou Dickhaut, Maastricht " 
Jacqueline op 19-02-2012 15:16

Tja, nu moet ik toch dhr. Planthof verdedigen. Het IP adres is namelijk hetzelfde waar Jos eerder mee heeft gereageerd op de weblog en mails van heeft verstuurd. Het laat zich raden wie laffe Pietje is. Tja, wat kan een mens nog zeggen over dit niveau? Kan alleen maar blij zijn met mijn beslissing van 22 november 2010 om geen zitting te nemen in de stichting. Geen wonder dat de uitkomst voor het hondenlosloopgebied te triest voor woorden is.

 

marleen op 19-02-2012 15:28
Ja, dat dacht ik al. Hij is de enige die altijd hapt. Kennelijk maakt het slaan van een balletje niet echt intelligent!
Ghislaine op 19-02-2012 16:45
Goh! ik sta er helemaal paf van dat "Pietje" gewoon de voorzitter van de Stichting Gebete Hoond is,Jos Menten. Deze meneer heeft dus zelfs 2 levens!! Heeft hij dit verhaal dan door Sjak Planthof laten schrijven??
 
door: Ghislaine
Yvonne op 19-02-2012 17:36
Als bovenstaande Pietje inderdaad Jos is [de voorzitter van de Gebete Hoond] dan sta ik paf.
Dat Jos zeer onvriendelijk kon zijn naar mensen wist ik al, maar nu ook nog zo denigrerend schrijven over honden -waar hij in zijn functie als voorzitter juist voor op zou moeten komen- vind ik ... onbestaanbaar.
Geen woorden voor.
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Categorieën
 
* Wie runt deze weblog?
 
 
* Foto's van hondjes op de berg 
 
 
Waarom het losloopgebied moet en mag blijven zoals het nu is:
 
 
 
 
 
* Wil je laten weten wat jij speciaal en leuk en onmisbaar vindt aan het losloopgebied op de Sint Pietersberg? Mail dan je mening en/of foto. Je reactie zal hier worden geplaatst
 
 
   
 
 
 
 
* Voor info mail stichting De Gebete Hoond  info@gebetehoond.nl
 
 
* Om op een bericht [log] te kunnen reageren klik op 'reactie' links onder het bericht
 
  
 
Links
 
 
 
 
 
 
 
 

 

    

  
 
Lady ziet het niet zitten om verbannen te worden naar een klein veldje
 
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl